Naar overzicht

Rijkskantoor St. Jacobsstraat 200 Utrecht

studio Nuy van Noort_inspectie van het onderwijs_09
studio Nuy van Noort_inspectie van het onderwijs
studio Nuy van Noort_inspectie van het onderwijs
studio Nuy van Noort_inspectie van het onderwijs_00
studio Nuy van Noort_inspectie van het onderwijs
studio Nuy van Noort_inspectie van het onderwijs
studio Nuy van Noort_inspectie van het onderwijs
Vorige Volgende
Markt
Kantoren, Overheid
Periode
Q2 2020
Soort project
Herinrichting en renovatie
Opdrachtgever
Rijksvastgoedbedrijf
Architect
Studio Nuy van Noort te Amsterdam
Bouwomvang
5.435 m2
Installaties
Werktuigkundige- en elektrotechnische installaties
Opdracht
VO, DO, bestek en uitvoeringsbegeleiding
Datum adviesopdracht
September 2018
Oplevering van het werk
April 2020
Foto's afkomstig van
Ewout Huibers | Studio Nuy van Noort

Omschrijving van het project

De vraagstelling van het Rijksvastgoedbedrijf was om een bestaand gehuurd kantoorgebouw aan te passen aan de laatste inzichten van De Rijksoverheid ten aanzien van de huisvesting van de rijksambtenaren. Hierbij moest worden voldaan aan het huisvestingskader Fysieke Werkomgeving Rijk (FWR) en de verdere uitwerking hiervan in de uitgave: Het Nieuwe Rijkskantoor d.d. april 2014 van het Rijksvastgoedbedrijf.

Op basis van het kader FWR moest het inrichtingsconcept voor de werkomgeving van het rijkskantoor geschikt zijn voor tijd- en plaats onafhankelijk werken van de ambtenaren, met een flexfactor van 0,7 werkplek per fte. Dit had invloed op het aantal werkplekken, maar ook op de te realiseren aantallen overleg- en vergaderruimten. De werkplek gebonden voorzieningen in het gebouw zijn hierop aangepast. Het entree gebied en het restaurant werden opnieuw ingedeeld. De aard van de ingrepen is in principe gebaseerd op de technische mogelijkheden en beperkingen van het gebouw op het gebied van comfort, brandveiligheid, klimaat, capaciteit lift en sanitair. Ten aanzien van het binnenklimaat werd in de loop van het ontwerptraject vastgesteld, dat toch moest worden voldaan aan de laatste inzichten op basis van het standaard-PvE van het Rijksvastgoedbedrijf.

De begane grond van het kantoorgebouw werd in de nieuwe situatie intensiever gebruikt voor restauratieve en vergadervoorzieningen. Daarnaast is de entree en receptie aangepast op basis van het veranderde gebruik en de nieuwe eisen.

De “nieuwe” gebruiker van Het Rijkskantoor St. Jacobsstraat 200 te Utrecht werd de Inspectie voor het Onderwijs (IvhO). Door IvhO werden nadrukkelijke eisen gesteld aan de bouwkundige veiligheid van de gebouwschil en controle op de toegang van personen. De beveiliging van het gebouw moest voldoen aan de laatste inzichten volgens het Normenkader Beveiliging Rijkskantoren. Hiertoe werden de bestaande beveiligingsinstallaties compleet vervangen en uitgebreid.

Werkzaamheden Galjema B.V.

Direct na opdracht is door Galjema gestart met een uitgebreide opname. Mede door de slechte kwaliteit en de onvolledigheid van de revisie. Vervolgens zijn door Galjema een aantal controle berekeningen gemaakt van de resultaten van het binnenklimaat en het verlichtingsniveau op basis van de uitgangspunten uit het laatste standaard-PvE van het Rijksvastgoedbedrijf, maar ook op basis van hergebruik van de bestaande installaties. De bestaande verlichting voldoet voor de nieuwe kantooropzet aan de laatste eisen. Dit gold niet voor de klimaatinstallatie. Ten aanzien van de beveiligingsinstallatie is geconstateerd, dat deze op basis van de nieuwe eisen volledig vervangen moest worden.

Na de afronding van het voorlopig ontwerp zijn de definitieve uitgangspunten voor de verdere planuitwerking door het ontwerpteam definitief vastgesteld, wat inhoudt dat:

De capaciteit van de luchtbehandelingsinstallatie is uitgebreid op basis van het toegenomen aantal personen in het gebouw en de hiermee samenhangende koellast. Dit betekent ook, dat de rest van de luchtbehandelingsinstallatie in het gebouw is aangepast.

  • In verband met het gewijzigde gebruik van de begane grond is hiervoor een aanvullende luchtbehandelingskast aangebracht.
  • De verlichtingsinstallatie voor de kantoren is gehandhaafd gebleven. Alle overige armaturen zijn vervangen, waarbij gebruik is gemaakt van energiezuinige LED lichtbronnen.
  • De verouderde data installatie in het gebouw is compleet vervangen.
  • De werkplek gebonden voorzieningen voor 230V en data zijn aangepast aan de nieuwe indeling en het nieuwe gebruik.
  • De bestaande installatie voor inbraakbeveiliging, CCTV en toegangscontrole is compleet vervangen.

Tot de werkzaamheden van Galjema behoorde verder het maken van de bestekken met bijbehorende tekeningen ten behoeve van een meervoudig onderhandse aanbesteding onder hoofdaannemers. Na de aanbesteding heeft Galjema de werkvoorbereiding en de uitvoering van de installateurs begeleid tot en met de oplevering.

 

Fokko Mienstra

Adviseur

079-2065080

Sluiten